11.4.06

The Devil's Own (1997)

The Devil's Own, 1997.
Instruktør: Alan J. Pakula.
Medvirkende: Harrison Ford, Brad Pitt, Natascha McElhone, Julia Stiles.

Nogen gange vælger man at se den middelmådige gamle film, der sendes i fjernsynet frem for en af de DVD'er, man selv har investeret i, og som man jo altid kan se. I dette tilfælde valgte jeg forkert. The Devil's Own lider under en ekstrem dårlig klipning, som skinner igennem allerede de første ti minutter, som byder på ekstreme genreskift fra stille natur og langsom musik (en mor-film) til hjernelam skyderi og en stille grå skærm med navnene på folkene bag filmen - kan vel sammenlignes med Hollywood intro'erne på Ben Hur's tid.

Historien er simpel, uoriginal og langt fra så tankevækkende som tilsigtet. Vi introduceres for den aktive IRA terrorist, Frankie (Pitt), som naturligvis er en flink fyr, hvis man ser bort fra, at han er terrorist. Han rejser til USA og gemmer sig hos udbrændte politibetjent Tom O'Meara, spillet af Harrison Ford. Pitt og Ford gør begge et udmærket job, som de plejer, men hvor Fords rolle er til at forstå, så bliver Pitt's karakter næsten for flad. Han er den gode dreng med hjertet på rette sted, men er overbevist terrorist i kraft af, at hans far blev slået ihjel for øjnene af ham. Det er næsten for simpelt, og historien får aldrig den psykologiske dybde, en sådan historie fortjener.

Jeg er stadig sur på klipningen og manuskriptet. Derudover, så fandt jeg historien ekstremt kedelig, og det var et under, at jeg holdt mig oppe til den, for da den var slut ved 11-tiden, var jeg mere træt, end jeg har været i flere år uden at gå i seng. Der er for mange gode film i verden, også med Pitt og Ford, til at jeg kan anbefale denne film. Den afbefales.