11.6.06

Kommentar: Til den igen, op til 80!

Inden jeg anmelder videre på de mange film, jeg har set, så skal jeg lige have lavet denne kommentar, som jeg jo har lavet for hver 10. film indtil nu.

80. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
79. Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977)
78. The Da Vinci Code (2006)
77. The Island (2005)
76. Back to the Future Part III (1990)
75. Back to the Future Part II (1989)
74. Back to the Future (1985)
73. Analyze This (1999)
72. Wedding Crashers (2005)
71. 25th Hour (2002)

Rundens bedste film var for første gang i Dorland Films historie en komedie, nemlig Analyze This. Billy Crystal og Robert De Niro som komikerpar var fremragende og stimulerede i høj grad mine lattermuskler og sikrede en god underholdningsværdi. På andenpladsen kommer Spike Lees 25th Hour, som var et godt og hæderligt drama med et mildest talt genialt koncept, som blev udnyttet ganske respektabelt. Tredjepladsen indtager Back to the Future Part II.

Rundens værste film var uden konkurrence The Da Vinci Code. Utroværdig på alle måder og ganske enkelt ikke intens nok som thriller. Det er samtidig en af de få film, der i bloggens historie har fået mig til at krumme tæer. Nogen har sagt, at den var dårlig på en fornøjelig måde. Humor er i hvert fald en nødvendig forsvarsmekanisme.

Hvad har så været karakteristisk for denne omgang film? Sequels (fortsættelser), må jeg sige. Og så måske, at titlerne var lange? Fremtiden bringer en fortsættelse af Analyze This, nemlig Analyze That. Så har jeg i øvrigt set A Goofy Movie (en tegnefilm med Fedtmule), det russiske noir-drama, Mørkets Vogtere, Spider-Man, National Treasure og den ekstremt platte komedie, Kung Pow: Enter the Fist. Har jeg glemt nogen? Ellers kommer de nok.