17.2.06

Batman (1989)

Batman, 1989.
Instruktør: Tim Burton.
Medvirkende: Michael Keaton, Jack Nicholson, Kim Basinger.

Der kunne siges meget om de 4 Batman-film, der blev lavet før Batman Begins, men det er de slet ikke værd, og så skal der ikke trædes mere i det. Selve bevæggrunden for en helt ny og uafhængig version af Batman var, at der ikke i nogen af filmene af Tim Burton, som lavede de to første, eller af Joel Schumacher (Batman Forever og Batman and Robin) blev skildret et univers, som egentlig lignede det rigtige univers fra tegneserierne. Batman havde været en overfladisk actionaffære. Det var allerede i denne den første film, at det gik galt. I sin introduktion af Batman vover (eller formår) den ikke at gå for meget i dybden med, hvad der driver og oprindeligt motiverede Bruce Wayne til at være Dark Knight of Gotham. Batman Forever vovede at beskæftige sig med dette spørgsmål - men formåede ikke at gøre det tilfredsstillende, og det var bedre om den så bare havde undladt at forsøge!

Som almindelig actionfilm holder den første Batman heller ikke så meget efter nutidens standarder, selv om den måske formåede det for 15 år siden. Michael Keaton ser gennem hele filmen ud til ikke at forstå en dyt af, hvad der foregår, og han virker nærmest indbildsk, når han fortæller, at alt det der Batman-gejl er noget han af en eller anden næsten kryptisk grund bare er nødt til at gøre. Jokeren i form af Jack Nicholson er en eviggrinende galning, som han skal være - hans hensigter virker dog ret vage, og det er næsten en hån mod Jokerens intelligens bare at skildre ham som en klovn, der er ude på ballade.

Det gode ved 1989 var imidlertid, at Kim Basinger dengang stadig var en ung og dejlig blondine på niveau med Nicole Kidman i Batman Forever og på et niveau langt over Katie Holmes i Batman Begins, som måske har et sødt smil, men som skuespiller var en smerte i bagdelen, men det er en anden snak. Det dårlige ved 1989 var effekterne, men det vidste man naturligvis ikke dengang. Jeg har næsten lettere ved at bære over med effekterne i The Wizard of Oz end i denne, hvor selve Jokerens død fik mig til at græmme mig. Beklager spoileren.

Først og fremmest vil jeg anbefale Batman Begins. Se den og lad som om denne Batman aldrig blev produceret. Skulle du så have lyst til at se denne, så er det i orden, men gør dig ikke for store forventninger til hverken skuespil eller historie. Batmobilen og Batflyveren er dog rimelig seje, og Kim Basinger var som sagt en nydelig dame dengang.

(Udenfor emne: Da jeg satte mig til at se den i går på VHS, undrede jeg mig over, at der var en masse trailers for børnefilm, inden filmen startede. Det viste sig at være filmen The Flintstones, jeg havde puttet i, fordi den var blevet byttet ud med Batman ved uheld engang. Da jeg sad med The Flintstones overvejede jeg ganske kort, om jeg så ikke bare skulle se den i stedet. Så begyndte John Goodman og Rick Moranis at synge Bedrock-twist, og i samme øjeblik fik jeg nogle grimme associationer til noget værre møg, jeg så på DR1 i lørdags, og så stod den ellers på Batman.)