4.2.06

The Machinist (2004)

The Machinist, 2004.
Instruktør: Brad Anderson.
Manuskript: Scott Kosar.
Medvirkende: Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Michael Ironside, Larry Gilliard Jr..

Jeg er ikke sikker på, hvor meget eller hvor lidt jeg skal skrive om denne film. På Internettet associeres den ofte med Memento, en genial psykologisk thriller af Christopher Nolan, der pudsigt nok har fundet sammen med Christian Bale sidenhen (de har bl.a. lavet Batman Begins sammen, og i fremtiden kan vi så vente os The Prestige fra deres side). Christopher Nolan var dog ikke tilknyttet dette projekt, og det kan jo være både godt og skidt. Faktum er, at The Machinist rent fortællemæssigt har nogle klare styrker, men den mangler lige det sidste krydderi, der ville løfte den op på niveau med Memento.

Visse dele af plottet er ganske forudsigelige, og jeg tror, det gør sig gældende for alles vedkommende. Den følger simpelthen et mønster, som vi har set mange gange. Det er ikke engang en spoiler, hvis jeg skriver, at han selv er hele problemet. Det er faktisk rimelig åbenlyst fra start af. Spørgsmålet er så, om det er meningen, at dét skal være overraskelsen, eller om det i højere grad drejer sig om, at vi skal finde ud af, hvad han fejler. Svaret er det sidste. Vi ved, han har søvnmangel, at han har spiseforstyrrelse af en art, og at han har problemer med at huske ting og derfor hele tiden skriver huskesedler til sig selv. Det, der er mysteriet, er, hvordan han er kommet ud i denne ekstreme tilværelse.

Christian Bale er en fantastisk skuespiller, muligvis en af de bedste. Det er selvfølgelig et plus, at han er villig til at dedikere sig så meget til en rolle, at han faktisk risikerer sit liv ved at sulte sig op til optagelserne af denne film (næsten 30 kg!). Det er et noget andet offer end f.eks. Natalie Portman's afkald på sit hår op til V for Vendetta for nu at sammenligne - eller Sylvester Stallone, der måtte tage 18 kg på før optagelserne til Cop Land. En anden ting er, hvordan Bale i denne rolle som en person, der er socialt isoleret, både kan udstråle en vis charme og et vist vanvid. Hans blik, de stirrende øjne og den skepsis eller det syrede smil, han kan male frem gør her hans præstation genial. Vi så også lidt af det i Batman Begins, hvor han tilføjede Batman-karakteren den psykologiske dybde, som var nødvendig for at genoplivelsen af figuren kunne lykkes. Jeg er spændt på at se, om Bale så var lige så god i American Psycho, som jeg må og skal se på et eller andet tidspunkt. Og så er jeg i øvrigt spændt på den kommende Rescue Dawn, han har hovedrollen i.

Men tilbage til The Machinist. Anbefaler jeg denne film? Hvis du er til mystiske pykologiske thrillers, så vil jeg sige, at den er et udmærket bud. Som allerede sagt, så hamler den ikke op med Memento, men hvilken film gør det? Denne film udmærker sig på, at den er meget stemningspræget, at Christian Bale er eminent, og at man godt kan tænke lidt over den bagefter. Jeg har i hvert fald ikke regnet historien helt ud, eller måske har jeg, men sidder bare tilbage med de punkter, hvor den ikke holder helt vand. Det må du selv afgøre, når du har set den - så kom tilbage og læg en kommentar.