15.5.06

Shadow of Doubt (1998)

Shadow of Doubt, 1998.
Instruktør: Randal Kleiser.
Medvirkende: Melanie Griffith, Tom Berenger, Craig Sheffer.

I går fik jeg lyst til at se en film, og jeg var tæt på at se Anklaget, men valgte at udsætte den til jeg havde noget bedre lyd, da dens 5.1 ifølge Filmz.dk skulle være ganske udmærket. Så jeg gik i stedet ned og rodede blandt min mors DVD'er og fandt én, som hun højst sandsynligt har plukket ud af en eller anden rodekasse i et supermarked engang til 30,- eller så. Den hed så Shadow of Doubt (kedelig, uoriginal og intetsigende titel) og lignede en almindelig kriminalthriller på coveret, så jeg satte mig til at se den.

Griffith spiller en succesfuld advokat, Kitt Devereux, som ikke vinder på at vifte vildt med armene, men på altid at have ret. Hun har en lidt belastet fortid. Hun fik frifundet en voldtægtsforbryder, og hun har været gift med den mand, der nu repræsenterer den offentlige anklager i en mordsag. Selv påtager hun sig anklagedes forsvar, en succesfuld rapper, og hendes intuition fortæller hende, at han er uskyldig, og at det i virkeligheden er den blomstrende præsidentkandidat, som står bag det hele.

Faktisk er det ikke så lidt, Devereux kan føle sig frem til. Det forekommer da også én, når rulleteksterne løber over skærmen, at hun til sidst slet ikke blev overrasket over, at det hele tilfældigvis hang så godt sammen - det, der skal virke som den store overraskelse, synes slet ikke at komme bag på hende. Og mærkeligt nok så har hun hele tiden været på rette spor, dog uden at have noget at have det i. Alt i alt er det en meget søgt og meget utroværdig historie, samtidig er den meget forudsigelig. Indiciet, der nærmest rammer kameraet i indledningen, bliver også dét, som til sidst udpeger morderen. Faktisk ventede jeg hele filmen på, at det skulle ske, og det skete så også de sidste 3 minutter.

Jeg vil ikke anbefale denne film til nogen. At det er en absolut C-film understreges også af alle nøgenbillederne og de lamme jokes. Lad være med at se den. Skal du se noget godt af ham dér Randal Kleiser, så foreslår jeg White Fang med Ethan Hawke, eminent skuespiller. Den var jeg også lige ved at se i går, endda uden at lægge mærke til, at det var samme instruktør. Hollywood må være et meget lille sted...