25.4.06

Kommentar: 60 film set og anmeldt.

Så er vi oppe på de 60. Faktisk har jeg allerede set 61, men den anmeldelse kommer senere. Vil du se oversigterne over de første 50 film, så kig i menuen til højre. Kan du ikke se dem, så klik på overskriften Dorland Film (eller her) og kig så igen. De burde være der. Her følger nr. 51-60.

60. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
59. Kill Bill: Vol. 2 (2004)
58. Signs (2002)
57. Anywhere But Here (1999)
56. Kill Bill: Vol. 1 (2003)
55. Fahrenheit 9/11 (2004)
54. Jerry Maguire (1996)
53. The Devil's Own (1997)
52. K-PAX (2001)
51. The Believer (2001)

Rundens store optur var denne gang Kill Bill-sagaen. Det er svært at skille dem ad i volumes, for de hører jo unægteligt sammen som én historie. Der var dog mange værdige rivaler i denne omgang, faktisk har alle alle film pånær The Devil's Own (og Anywhere But Here) haft nogle væsentlige styrker, og jeg har været heldig med, hvilke film jeg havde at vælge imellem i denne omgang.

Rundens store nedtur er så som antydet The Devil's Own. En utroværdig, overfladisk og ganske uoriginal skildring af en IRA terrorist, der bor hos en politibetjent i USA, mens han forsøger at skaffe våben hjem til Irland. Fy da, føj da, den film kunne jeg godt have været foruden set i bakspejlet! Lige over The Devil's Own har vi så den kedelige Anywhere But Here, som måske ikke er en dårlig film, men heller ikke decideret ophidsende på nogen måde.

Her er så et par af de mindre seriøste kåringer. Rundens hjertesuk var Jerry Maguire, der i en Tom Cruise-manifestation sagde ordene, you complete me... suk, bank bank... bank bank... Rundens AAAAARGH!!! var i K-PAX til havefesten ved sprinklerne (og så vil jeg ikke spoile mere). Rundens LOL var i Fahrenheit 9/11, da det gik op for mig, at George Bush ikke ville forlade gruppen af børn i børnehaven, bare fordi USA var under angreb.

I fremtiden kan man vente sig det sædvanlige, det vil sige Rosens Navn og Anklaget. Ellers er jeg ved at løbe lidt tør for titler, dog har min klassekammerat midlertidig lånt mig White Noise med stenfacaden, Michael Keaton og Ridley Scott's Kingdom of Heaven med elverdrengen, Orlando Bloom, og Herr Schindler, Liam Neeson. Og så har vi filmen om Martin Luther med Joseph Fiennes i hovedrollen, som jeg allerede har set, og som man derfor kan forvente en anmeldelse af snarligst. En anden anmeldelse, jeg også næsten har klar, er A History of Violence. Har nogen et forslag til en film, jeg skal forsøge at skaffe, så er jeg åben for forslag.