7.5.06

Scary Movie 4 (2006)

Scary Movie 4, 2006.
Instruktør: David Zucker.
Medvirkende: Craig Bierko, Anna Faris, Regina Hall.

But if you talk about those of whom we do not speak, have you not spoken of that about which we do not talk? Det hele begyndte, da Wayans brødrene syntes, det kunne være sjovt at lave en film, hvis eneste formål var at tage pis på nogen af de mange aktuelle gyserfilm. De kaldte den Scary Movie, og den blev en succes. Siden da gik det dog ned ad bakke, 3'eren fra 2003 blev uden brødrene Wayans, og den syntes ikke længere at have særlig meget med gysergenren at gøre. I år kom så den fjerde film, da man ikke troede, der ville komme flere, og efter sigende skulle en 5'er nu også være på vej.

Konceptet er efter min mening dødt lidt ud. Filmen bliver ikke sjov alene i kraft af, at den er fyldt med referencer til andre film, man har set. Scary Movie 4 har mange sjove øjeblikke, men mange gange slipper den for billigt med flade prutte- og tissejokes. Til gengæld er Anna Faris en dejlig tøs, og det er lidt synd for hende, at hun har fået denne SM-identitet, men efter sigende skulle hun have en meget lille rolle i en scene i homo-romancen, Brokeback Mountain. Derudover spillede hun også med i The Hot Chick, men det løftede jo ikke ligefrem niveauet. Craig Bierko så vi sidst i Cinderella Man, hvor han var en monsterprovokerende bokser under depressionen. I Scary Movie 4 spiller han Tom Ryan, filmens parodi på Tom Cruise, og jeg kunne da også godt genkende Cruise i ham, ikke mindst i en scene med Oprah.

Scary Movie 4 kan anbefales til dem, der godt kan lide prutskid-humor, som syntes vældig godt om filmens forgængere, og som har set de film, som Scary Movie 4 gør grin med, hvilket især vil sige War of the Worlds, Grudge, The Village, Saw og Saw II. Selv så jeg meget frem til at se den, men jeg må indrømme, at jeg nok var lidt skuffet, men det var jo bare mig - min klassekammerat syntes, den var rigtig god.