28.1.06

The Aviator (2004)

The Aviator, 2004.
Instruktør: Martin Scorsese.
Medvirkende: Leonardo DiCaprio, Kate Beckinsale, Cate Blanchett, Alec Baldwin.

Nu ved jeg, hvem Howard Hughes var. Han var en rig fyr, der havde en masse oliepenge, som han brugte på at lave film og flyvemaskiner. Derudover, så havde han en masse damer, og så var han sygelig perfektionistisk, og med mit 11-tal i psykologi spottede jeg allerede ved filmens begyndelse, at han havde noget OCD, som selvfølgelig blev værre, som filmen skrider frem. Udover den viden som filmen nu har givet mig om The Aviator, så gav den mig ikke noget.

Skuespilpræstationerne er gode. DiCaprio er rigtig god, og det er de to damer (Beckinsale og Blanchett) også - jeg genkendte i hvert fald Katharine Hepburn i Blanchetts præstation, og det er store sager, når jeg ikke kan huske at have set en eneste af hendes (Hepburns) film. Det er jo længe siden. Men netop DiCaprio plejer jo at imponere, sidst jeg så ham var i The Basketball Diaries, hvor han var suveræn, men sikke en hård film. Missede dog de første 10 minutter, så valgte ikke at anmelde den her på siden.

Men hvor præstationerne er filmens styrke, så er underholdningsværdien dens absolutte svaghed. Jeg syntes, at den var megakedelig og ufattelig langtrukket, og den eneste grund til at jeg så den færdig var vel, at jeg ikke havde lagt mærke til, hvor ufattelig lang den er, og så det faktum, at den har vundet 5 Oscars. Men som vi jo har erfaret en del gange, så er Oscars sjældent en kvalitetsgaranti, i hvert fald ikke denne gang.

For nylig var jeg så ved at se den anden (eller den første) film, Dicaprio og Scorsese lavede sammen: Gangs of New York. At jeg så ikke fik set mere end 10 minutter af den var, at jeg så opdagede, at den varede hen mod 3 timer, altså at den var så lang, at den ikke kunne være på én DVD. Efter denne langtrukne oplevelse føler jeg ikke større for at se den, heller ikke den næste de laver sammen, som kommer til at hedde The Departed.

Jeg er ikke typen, der skal have action eller stunts eller special effects for at se en film. Men det ville hjælpe på det, hvis ikke filmen varede tre timer, tror jeg. Så vil jeg anbefale denne film? Nej, det er livet simpelthen for kort til, og jeg har hermed gjort dig en tjeneste. Og lad så være med at kigge efter de Academy Awards, de tæller ikke for noget! (lige så meget sagt til mig selv som til dig)