25.1.06

Metro (1997)

Metro, 1997.
Dansk titel: Farliere end Politiet Tillader.
Instruktør: Thomas Carter.
Medvirkende: Eddie Murphy, Michael Rapaport, Denis Arndt.

Som jeg var inde på, da jeg for nylig kommenterede Beverly Hills Cop (Frækkere end Politiet Tillader), så er Eddie Murphy ikke længere, hvad han har været. Hans position som verdens sjoveste nigga (kærlig ment) er blevet snuppet af Will Smith. Begge har de dog forsøgt at lægge det sjove lidt fra sig ved at gå over til mere seriøse actionfilm. Smith gjorde det med I, Robot, som blev en succes. Murphy gjorde det i denne, som blev en nedtur.

Man kan så sige, at den danske titel absolut heller ikke hjælper på det med sin antydning af, at det her er noget a la Beverly Hills Cop, som levede på Murphys karisma. Denne forventning tørrer måske i høj grad glimmeret af denne film. At den danske titel så heller ikke passer det mindste på historien er så noget andet, jeg kunne kritisere. Måske det er de samme mennesker, der har beskrevet plottet bag på DVD-coveret. Vedkommende har i hvert fald ikke set filmen.

Jeg er ikke så meget til actionfilm. At biler smadres, kvinder skriger, at pistoler affyres, at mænd kaster sig ud fra ting i høj fart ... Det fascinerer mig bare ikke i sig selv. Det, jeg selv vil kalde kreative stunts, som man har set det i eksempelvis Indiana Jones, kan dog godt fange min interesse. Det er den slags, hvor Harrison Ford falder ned foran den store varevogn, glider ind under og svinger sig op bag på den og kaprer den. Men den slags alternative, originale indfald ser man ikke i denne film, tværtimod.

Men nu vil jeg så forsøge at sige nogle gode ting om den. Jeg kunne rigtig godt lide de første 12 minutter. Vellykket psychopat de har til at spille skurkerollen (Michael Wincott). Ja, i øvrigt også en sød hund, der er med. Og Murphy's fritz er for sej. Cool at se en film, hvor mesterens lærling for en gangs skyld ikke er total noob, men tværtimod cool SWAT-fyr med hjernecellerne i behold.

Men så kan jeg vist ikke trække den meget længere. Denne film bidrog mest af alt til min følelse af, at det efterhånden er alt for længe siden jeg sidst så en nogenlunde god film. Men mon ikke jeg kan finde mig en her i weekenden ...