11.1.06

Men in Black II (2002)

Men in Black II, 2002.
Instruktør: Barry Sonnenfeld.
Medvirkende: Tommy Lee Jones, Will Smith, Lara Flynn Boyle, Johnny Knoxville.
Baseret på tegneserie af Lowell Cunningham.
Sequel til Men in Black, 1997.

Den første Men in Black var, så vidt jeg husker, et stort hit. Det ligger lidt friskere i min erindring, at denne fortsættelse fik en masse ufortjente verbale tæsk af kritikerne, da den kom ud (trods gode salgstal). Egentlig har jeg ikke noget decideret at sætte fingeren på som direkte elendigt.

Den er fyldt med jokes, hvoraf nogen er bedre end andre, men jeg trak nok mest på smilebåndet i begyndelsen af filmen. Jeg hører til en af de typer, der synes, at Tommy Lee Jones med sit møgsure ansigtsudtryk er hammersjov, og sammen med Will Smith er han endnu bedre. Tilføjelsen af Johnny Knoxville, én af MTV's Jackasses, kunne jeg godt have været foruden, men det solgte nok også lidt billetter. Og så ved jeg ikke helt, om det er meningen, at man skal synes, at gamle Lara Flynn Boyle er lækker, eller hvad hele ideen med hende som superskurken går ud på. Mit indtryk var, at hun var kedelig bleg dame med mørkt hår. Skurken i 1'eren var noget mere charmerende i sin attitude.

Filmen er ikke så original som sin forgænger, men det ville så også være lidt af et krav at stille. Den første skilte sig jo markant ud fra alle andre actionkomedier, jeg kender. Den ligger måske lidt i Mars Attacks-genren med en mildt dunst af den nye Hitchhiker's Guide to the Galaxy, men ellers kan den ikke rigtig sammenlignes med noget. 2'eren her trækker meget på 1'eren, og det er måske det, der har været for meget for nogle af kritikerne, der måske sad med en forventning om at se den samme originalitet i denne film, som de havde set i 1997.

Specielt slutningen (de sidste 10 sekunder) er for mig at se heller ikke andet end en dårlig parodi på 1'erens geniale slutning, og det kan godt give en lidt dårlig smag i munden, når rulleteksterne begynder at rulle. Og så kommer vi heller ikke udenom, at 1'eren selv forsøgte at være en éner. Den lagde på ingen måde op til en fortsættelse - det varede da også 5 år, før fortsættelsen så kom, heldigvis af samme instruktør. Ikke desto mindre lykkedes det nu meget godt at finde på en måde at bringe K tilbage på og at komme udenom de udfordringer, de stod overfor for at komme tilbage på sporet igen. Plottet har dog et par huller, men i en komedie som denne tæller det knap så meget.

Jeg vil da gerne anbefale den til dem, der i forvejen ser masser af film. Underholdende er den uden tvivl, og jeg tror, de fleste kan snuppe humoren, men det er og bliver en ren popkornsfilm, der ikke byder på så meget mere, og ja, den er ikke decideret værd at investere særlig mange penge i. Lån den af en geeky kammerat, der har fået den i gave engang og se den en søndag formiddag, ikke en lørdag aften.

Hvis du vil se noget kvalitets science fiction med Will Smith, så vil jeg i meget højere grad anbefale I, Robot, som seriøst beskæftiger sig med et af verdens mest interessante science fiction emner, kunstig intelligens, og så har den nogle bedre actionsekvenser end denne, dog meget mindre humor.