17.4.06

Anywhere But Here (1999)

Anywhere But Here, 1999.
Instruktør: Wayne Wang.
Medvirkende: Susan Sarandon, Natalie Portman.

Ann (Portman) og hendes mor, Adele (Sarandon), har et lidt pudsigt forhold. Ann vil gerne have et almindeligt liv, men hendes flyvske mor kan ikke slå sig ned og skabe en almindelig tilværelse. I stedet sidder de deres bil på vej mod en ny tilværelse, så længe den nu varer. Som filmen skrider frem, udvikler deres forhold sig i takt med, at vi følger Ann tage de små skridt mod womanhood.

Anywhere But Here er en stille og rørende fortælling, der dog på ingen måde vækker opsigt. Historien er meget ligetil, og præstationerne (begge 2) er rigtig gode. Musikken gør ikke de store indtryk, klipningen er middel, og tempoet er lavt. Man kan ikke sige, at filmen på noget tidspunkt er videre ophidsende, men man røres da af og til, ikke mindst hen imod slutningen.

Jeg kan ikke sige det meget anderledes end at jeg fandt den umanerlig kedelig. Jeg så den til vejs ende, fordi klokken stadig ikke var særlig mange, og fordi jeg hele tiden troede, at den var ved at slutte. Jeg havde nemlig regnet ud, at den ikke ville slutte med et brag, for en sådan film er det ikke. Den havde fungeret fint som en lille bog af dem, der står på mors hylde, som af og til får dig til at tænke "kært", men som dog ikke af den grund ændrer særligt på hjerterytmen. Den kan anbefales til dig, der godt kan lide ekstremt stille film, men har du ligesom mig en tendens til at udbryde Boooriiiing, så hold dig fra denne film.

Det kan lige nævnes, at Natalie Portman for tiden er aktuel med V for Vendetta, særligt ser jeg dog frem til hendes kommende Mr. Magorium's Wonder Emporium, hvor hun skal spille overfor Dustin Hoffman. Min gode kammerat, Andreas, er en stor fan af Portman og mødte hende faktisk i virkeligheden for ikke så længe siden, så jeg synes lige, jeg vil vise jer et billede fra deres lille møde. Jaja, jeg ved godt, jeg er sjov.

1 Comments:

At 14:12, Blogger Lars said...

Link'et skulle virke nu. ;)

 

Send en kommentar

<< Home