10.3.06

The Pianist (2002)

The Pianist, 2002. (dansk titel: Pianisten)
Instruktør: Roman Polanski.
Medvirkende: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Julia Rayner.

Wladyslaw Szpilman er pianist i Warszawa, da krigen bryder ud, og Tyskland går i gang med at rense ud for jøder i deres opbyggelse af det tredje rige. Wladyslaw mærker det først, idet jøder forbydes adgang til parken og til restauranter. Snart bliver de forflyttet til et lillebitte distrikt, hvor de holdes indespærret, snart kendt som jødeghettoen. Det er dog kun starten på uhyrlighederne. Pianisten er beretningen om, hvordan det lykkedes en jøde at overleve holocaust midt inde i Warszawa.

Historien er meget spændende. Det var ikke svært at leve sig ind i situation og smage lidt af den frygt, som Wladyslaw Szpilman må have levet med i de år. På det punkt er filmen helt vellykket og med sit kunstneriske touch, flot filmet og med godt score, bliver den lige den lille smule bedre, som gør den sine priser værd. Adrien Brody fik desuden en oscar for sin rolle som Szpilman. Om den var velfortjent ved jeg ikke, men præstationen var da upåklagelig. Jeg skulle dog lige arbejde et par minutter med at få hans rolle i The Village ud af hovedet. Dette er faktisk den tredje film, jeg ser med ham på Dorland Film, eftersom han også havde en birolle (eller hovedrolle?) i King Kong.

Pianisten mindede mig først og fremmest om Schindler's List af Steven Spielberg. På mange måder lever den også op til den, på mange måder ikke. Personligt synes jeg bedst om farvefilm, da det for mig virker mere virkelighedstro at se det, som det må have set ud (og ikke som det må have set ud på film), men det var så Spielberg's valg, og det kan man så tolke og analysere noget ud af, og det er også bare en lille ting. I væsentlige træk adskiller de sig ved, at Pianisten er historien om én mands overlevelse, hvor Schindler's List var mere favnende i sin skildring af krigens tyskland og jødeudryddelsen. Begge film kan dog varmt anbefales.